Samenstelling korps
Ons korps bestaat uit zo’n 85 actieve leden, waaronder een groot aantal jongeren. Het muzikale gedeelte van het korps biedt plek aan tamboers, dwarsfluiters, piccolospelers, trompetters, trombonespelers, baritonspelers, sousafoons, saxofoons, bekkens en marching bell spelers. De schutters, vendeliers, bielemannen, marketentsters, commandanten, tamboer-maître, het koningspaar en hun begeleiders maken het korps compleet.
Maatschappelijk betrokken
Regelmatig nemen we deel aan optredens of evenementen waar een maatschappelijk doel centraal staat. Daarnaast doneren de korpsleden jaarlijks voor aanvang van de kermis een geldbedrag aan een goed doel. Zo heeft het korps schenkingen gedaan aan bijvoorbeeld de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting, Stichting CARE Travel, Moeder Teresa Stichting en een eigen project van één van de korpsleden in Ghana. Om onze maatschappelijke functie nog meer te onderstrepen, werken we samen met de muziekschool en basisschool de Oersprong in Ulft om muzieklessen mogelijk te maken. We stellen ons clubgebouw ter beschikking en verzorgen een deel van de instrumenten.
Muzikale serenades en vendelhuldes
Schuttersgilde St. Joris kent een lange traditie van het brengen van muzikale serenades en vendelhuldes in Ulft en omgeving. Bijvoorbeeld ter gelegenheid van huwelijksfeesten, bijzondere jubilea of uitzonderlijke maatschappelijke prestaties zoals een Koninklijke onderscheiding.
In tegenstelling tot vroeger worden jubilea en dergelijke echter steeds minder vaak vooraf en openbaar aangekondigd. Bovendien is de vereniging in ledenaantal fors gegroeid en is het daardoor ondoenlijk om van alle jubilea van leden en andere bijzondere gelegenheden op de hoogte te zijn. Daarom ligt het initiatief voor het aanvragen van een serenade bij de organiserende partij of direct betrokkenen, zoals familieleden of vrienden.
Aanvragen serenade en vendelhulde
Een verzoek voor het brengen van een serenade kan worden ingediend per e-mail via korpsbestuur@sintjorisulft.nl . Doe dit ruim van tevoren, want in de regel geldt: hoe eerder een aanvraag is ingediend, hoe groter de kans dat de serenade kan plaatsvinden. Na ontvangst van de aanvraag neemt een lid of vertegenwoordiger van het korpsbestuur contact op om de wensen, datum en locatie verder te bespreken. Vervolgens wordt geïnventariseerd of er op de gewenste datum voldoende korpsleden beschikbaar zijn en wordt de serenade al dan niet definitief bevestigd.
Aan het brengen van een serenade en vendelhulde zijn geen kosten verbonden, maar een vrije gift voor de vereniging wordt bijzonder op prijs gesteld.